مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر تسریع اجرای طرحهای این شرکت تأکید کرد و گفت: راهاندازی طرحها در موعد مقرر و بلکه زودتر از موعد بهصورت جدی در دستور کار گروه است.
پس از آنکه رئیس صنف جایگاهداران کشور اعلام کرد که در روزهای اخیر شاهد مشکلاتی بابت سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی هستیم که بعضا با اعتراض مالکان خودرو همراه بوده و البته جایگاهداران در این مورد تصمیمگیر نیستند، مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کیفیت سوخت ارسالی به این کشور مطابق استانداردهای مدنظر افغانستان است، هرچند ممکن است برخی محمولهها هم استانداردهای این کشور را پاس نکنند و محموله دچار مشکل شود.
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بیش از ٢٠ میلیون تن از محصولات بنزین، گازوئیل، نفتا و گاز مایع طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ صادر شده که این اقدام با ارز آوری بیش از هفت میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری برای کشور همراه بوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر قرار است تغییر قیمتی اعمال شود باید در لایحه بودجه سال آینده بیاید یعنی اگر دولت پیشنهادی دارد، در آذرماه ارائه دهد و در اسفند ماه در مجلس بررسی خواهد شد، اما در هر حال اکنون تمامی مسئولین اتفاقنظر دارند که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت.
نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: پیش از این پیشنهادات خود را برای رونق معاملات نفت خام در بورس ارائه کردهایم و رسیدن به این هدف در انتظار ایجاد اصلاحات بورس انرژی است.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه قیمت گازوئیل در کشورهای همسایه ۶۰ برابر ایران است، گفت: با توجه به این اختلاف قیمت، عمده قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئیل است، اما در مورد بنزین به دلیل کنترل مصرف با کارت سوخت، قاچاق قابل کنترل است.
حدود پنج روز آخر هر ماه، صف های طولانی خودروهای سنگین برای دریافت نفت گاز (گازوییل) با نرخ آزاد در یکی از جایگاه های سوخت شهر لار مرکز لارستان فارس تشکیل می شود که با شایعه کمبود سوخت همراه است؛ بررسی خبرنگار ایرنا نشان داد که این موضوع صحت ندارد و پای قاچاق سوخت در میان است.
یک مقام آگاه در وزارت نفت میگوید که «صادرات نفت ایران از آذرماه ۱۴۰۰ تقریباً به ثبات نسبی رسیده است و اگرچه هر ماه افزایش نسبی داشته اما روی کانال ۴۰ درصد افزایش نسبت به ابتدای دولت به پایداری رسیده است.
طبق گزارش صورت مالی، گروه شرکت ملی پالایش و پخش از زیاندهی 5 هزار میلیارد تومان در سال 98 به سوددهی 22.6 هزار میلیارد تومانی در سال 99 تغییر وضعیت داده است.
ایران تا قبل از سال 98 واردکننده بنزین بود ولی از 98 تا 1400 تحت تاثیر 3 عامل «بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس»، «اصلاح قیمت بنزین» و «شیوع کرونا» به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست، اما در صورت تداوم روند فعلی، از سالهای بعد مجبور به واردات بنزین و گازوئیل خواهیم بود.
بررسی صورت مالی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نشان میدهد که این شرکت تبدیل به یک شرکت نفتی زیانده شده و زیان خالص این شرکت در سال 99 حدود 254 میلیارد تومان بوده است.
رئیس انجمن صنفی CNG گفت: در کشور اولویت اصلی با توسعه سراسری CNG است اما LPG نیز میتواند پس از اصلاح قیمت، خلاءهای CNG را در سبد سوخت پر کند و ما نباید با ایجاد محدودیت، LPG را از سبد سوخت کشور حذف کنیم.